Om podcasten

Podcasten Nervøse tider ønsker å løfte frem ukjente historier i skjæringspunktet mellom politikk, religion og kriminalitet fra Norge i perioden 1900 til 1945. Felles for dem er at de på ulik vis resonnerer med vår egen tid. Som det heter i seriepresentasjonen: «Uforsonlige klassekonflikter, intense troskamper, spektakulære forbrytelser og pompøse personligheter … Ja, Norge av i går kan for oss virke både fremmed og eksotisk. Men er forskjellene fra i dag så store? Lever ikke også vi i nevøse tider?

Hensikten med serien er altså ikke bare å formidle ukjente og ofte oppsiktsvekkende beretninger fra vår nære forhistorie, men også å skape refleksjon omkring likhetstrekk og forskjeller mellom det «nervøse» samfunnsmessige klima den gang og nå. Vi ønsker å vise at mange av de store stridsspørsmål som preger dagens samfunnsdebatt ikke er helt nye, men har slående paralleller og forbindelser tilbake i historien. Dermed håper vi å gi lytteren historisk kunnskap som kan bidra til en dypere forståelse av ulike sider ved dagens samfunn.

Podcasten vil ikke primært være en popularisert fremstilling av allerede foreliggende historieforskning. Ambisjonen er å formidle historier som til nå har fått svært liten eller ingen forskningsmessig oppmerksomhet. Det dreier seg derfor i stor grad om en direkte formidling av ny forskning foretatt av seriens egne historiefaglige medarbeidere.

Nervøse tider har mottatt støtte fra stiftelsen Fritt Ord, Bygningsarbeidernes Fagforening og Oslo/Akershus Handel og Kontor.

Fortellerform

Like høye ambisjoner som vi har til seriens innhold, har vi til dens fortellerstil og auditive uttrykk. Nervøse tider vil benytte seg av en montasjeteknikk, hvor historiene formidles gjennom en kombinasjon av fortellerstemmer, intervjuer, historiske opptak, dramatiserte episoder, lydeffekter og spesialskrevet musikk. Ved å kombinere et bredt repertoar av radiofoniske virkemidler ønsker vi altså at ikke bare innholdet, men også presentasjonsformen skal være engasjerende, innovativ og profesjonell og dermed appellere til en bred målgruppe.

Medarbeidere

Nervøse tiders medarbeidere har bred erfaring både historiefaglig og når det gjelder lyd- og radioproduksjon, noe som vil sikre seriens kvalitet.

Terje Emberland, vår programleder og researcher, er religionshistoriker og seniorforsker ved Holocaust-senteret. Han en en prisbelønt forfatter som blant annet har skrevet bøker om fascismen og antisemittismens norske historie og om konspirasjonsteorier og alternativreligiøsitet. Han har lang erfaring med radio- og fjernsynsformidling og har skrevet kriminalromaner og stykker for radioteateret.

Torstein Arisholm, vår programleder og researcher, er idéhistoriker og fagansvarlig for Helse og omsorgsdepartementets kulturminner. Han har lang erfaring fra museumssektoren, både fra forskning, forvaltning, utstillinger og nyere formidlingsformer, og har publisert flere bøker og artikler om ulike kulturhistoriske emner.

Roy Knudsen, vår lyddesigner og produsent, er tidliger sjef for lydavdelingen ved Nationalteateret og har i en årrrekke arbeidet med lydteknikk, lyddesign og komposisjon innen teater og film. Han har hatt lyddesign for en rekke teaterforestillinger og komponert musikk for teaterstykker og TV-serier. I 2016 ble han nominert til Heddaprisen for beste audiovisuelle design.

Nils Nordberg, vår konsulent, forteller og dramainstruktør, er mangeårig dramaturg og regissør i NRK Radioteatret. Han er forfatter, oversetter, og landets fremste ekspert på kriminallitteratur og tidligere president i Rivertonklubben. Nordberg har lagt stemme til en rekke lydbøker og hundrevis av TV-dokumentarer og er tildelt Riksmålsforbundets lytterpris, radioteaterets Blå Fugl og Kongens fortjenstmedalje for sin innsats for norsk kriminallitteratur.

Se videopresentasjon av Nils Nordberg

Åsmund Feidje, vår konsulent og musikkskaper, er komponist og musiker som i en årrekke har arbeidet med teatermusikk, både alene og som medlem av gruppen Rain. Han har skrevet musikk til over førti av NRK Radioteaterets produksjoner og har også regissert en rekke hørespill. Han har mottatt Radioteatrets Blå Fugl og Edvardprisen, samt Prix Ex Aequo for beste hørespill for barn og unge.

Se videopresentasjon av Åsmund Feidje